Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde dil; insanın varlık dünyasına erişiminin, düşünceyi oluşturmasının ve değer üretmesinin, dolayısıyla kendini ve başkalarını anlamlandırmasının temel aracı olarak önem kazanır. Türkçe bütün zenginliği, derinliği ve estetiği ile toplumun birbiriyle iletişimine, bu iletişimi anlamlandırma çabalarına ve kültür unsurlarımızın nesilden nesile aktarılmasına öncülük ve eşlik eder. Bu nedenle Türkçemizin öğretimi ve geliştirilmesi, eğitim sistemimizde temel bir politika olarak yer alır. Eğitimin her aşamasında Türkçemizin etkili kullanılmasına yönelik becerilerin kazandırılması hedeflenir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde öğrenci profilleri oluşturulurken insanın bütüncül gelişim alanları göz önünde bulundurulmuş ve çok yönlü gelişimi amaçlanmıştır. Öğrenci profilini oluşturan iki bütünlük alanı, on profil özelliğine ayrılmıştır. Bu profil özellikleri ve bunları oluşturan bileşenler arasında vatanseverlik anlatılırken "Türkçeye sahip çıkan: Türkçeye hâkimdir; güzel yazar, güzel konuşur ve dilini geliştirir." ifadelerine yer verilmiştir. Türkçemizin öğretimi ve geliştirilmesi temel politika olmak üzere Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında Türkçenin öğretimine, doğru ve etkili kullanımına titizlikle dikkat edilir. Türkçe öğretim programında dilimizin zenginliği teması aracılığıyla materyal seçimini yönetebilme, anahtar kelimeleri belirlemeye yönelik çözümleme yapabilme, konuşma ve yazısını zenginleştirecek biçimde söz varlığını kullanabilme gibi öğrenme çıktıları amaçlanmaktadır. "Dilimizin Zenginliği" temasıyla ilişkilendirilen söz varlığı geliştirme çalışmalarında öğrencilerin dil-kültür ilişkisini, dilin toplumsal ve kültürel önemini fark edeceği eğilimler ile ilgili etkinliklere yer verilmekte, söz varlığını destekleyecek, dilimizin zenginliklerini yansıtacak, nesiller arası dil birliğine ve söz varlığının zenginleşmesine katkı sağlayacak nitelikleri barındıran metinlerle tanışmaları sağlanmaktadır.
2024 - 2025 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ ORTAOKUL KADEMESİ EYLEM PLANI |
||||||||
AY | FAALİYET NUMARASI |
FAALİYET ADI | FAALİYETİN HEDEF KİTLESİ |
FAALİYET ADIMLARI | BAŞLANGIÇ TARİHİ | BİTİŞ TARİHİ | SORUMLU BİRİM/KİŞİ | |
3 | SÖZLÜK OKUMA | KLASİK ESER OKUMALARI | Ortaokul Öğrencileri | 3.1. Tüm sınıflarda "Bilen Oturur Etkinliği" yapılır. (bk. Ek 5) | 14.10.2024 | 16.10.2024 | Okul Yürütme Komisyonu | |
EKİM | 3.2. Tüm sınıflarda "Pano Çalışmaları" yapılır. | 17.10.2024 | 18.10.2024 | Okul Yürütme Komisyonu | ||||
3.3. İl geneli "Sözlük Tasarım Yarışması" yapılır. | 07.10.2024 | 28.10.2024 | İl Yürütme Komisyonu | |||||
4 | YUNUS EMRE | Ortaokul Öğrencileri | 4.1. Faaliyet duyurulur. | 18.11.2024 | 18.11.2024 | İl Yürütme Komisyonu İlçe Yürütme Komisyonu Okul Yürütme Komisyonu |
||
4.2.Yunus Emre şiirlerinden örnekler öğrencilerle birlikte okunur ve paylaşılır. | 18.11.2024 | 22.11.2024 | Okul Yürütme Komisyonu | |||||
KASIM | 4.3. Öğrencilerden Yunus Emre şiirlerinden seçecekleri en az üç kelimenin yer alacağı anlamlı bir cümle ve afiş oluşturması istenir. | 18.11.2024 | 22.11.2024 | Okul Yürütme Komisyonu | ||||
4.4. Her sınıf için sınıfın en iyi cümlesi/afişi seçilir. | 25.11.2024 | 26.11.2024 | Okul Yürütme Komisyonu | |||||
4.5. Sınıfların en iyi cümleleri arasından okulun en iyi cümlesi/afişi seçilir. | 27.11.2024 | 29.11.2024 | Okul Yürütme Komisyonu | |||||
4.6. Okulların en iyi cümleleri/afişi ilçe millî eğitim müdürlüklerine gönderilir ve ilçenin en iyi cümlesi/afişi seçilir. | 2.12.2024 | 4.12.2024 | Okul Yürütme Komisyonu | |||||
4.7. İlçelerin en iyi cümleleri ve afişleri il millî eğitim müdürlüklerine gönderilir ve ilin en iyi cümlesi/afişi seçilir. | 5.12.2024 | 6.12.2024 | İlçe Yürütme Komisyonu | |||||
ARALIK | 4.8. İlin en iyi cümleleri/afişleri sergilenir ve il birincisi ödüllendirilir. | 9.12.2024 | 13.12.2024 | İl Yürütme Komisyonu | ||||
5 | GİRİŞ CÜMLESİ VERİLEREK "BİR CÜMLENİN PEŞİNDE" ADLI ÖZGÜN HİKAYE YAZMA YARIŞMASI | Ortaokul Öğrencileri | 5.1. Yarışma şartnamesi hazırlanır. | 5.12.2024 | 6.12.2024 | Okul Yürütme Komisyonu | ||
5.2. Yarışma duyurulur. | 9.12.2024 | 9.12.2024 | ||||||
5.3. Yarışma ortamı hazırlanır. | 9.12.2024 | 13.12.2024 | ||||||
5.4. Yarışma gerçekleştirilir. | 9.12.2024 | 13.12.2024 | ||||||
5.5. Sonuçlar açıklanır. | 13.12.2024 | 13.12.2024 | ||||||
6 | MEVLÂNÂ CELÂLEDDÎN-İ RÛMÎ DÖNEM SONU İYİ ÖRNEKLER |
Ortaokul Öğrencileri | 6.1. Tüm sınıflarda "Anlamını Bul Etkinliği" yapılır. (bk. Ek 5) | 16.12.2024 | 20.12.2024 | Okul Yürütme Komisyonu | ||
6.2. Tüm sınıflarda "Hatırlatmaca" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) | 16.12.2024 | 20.12.2024 | Okul Yürütme Komisyonu | |||||
OCAK | 6.3. Tüm sınıflarda hikâyelerden okumalar ve drama etkinlikleri gerçekleştirilir. | 23.12.2024 | 27.12.2024 | Okul Yürütme Komisyonu | ||||
6.4. Dönem boyunca proje kapsamında yapılan faaliyetler arasından seçilen iyi örneklerin okul/ ilçe ve il bazında paylaşımlarının yapılması. | 13.01.2025 | 17.01.2025 | İl Yürütme Komisyonu İlçe Yürütme Komisyonu Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
7 | DEYİMLER VE ATASÖZLERİ OKUMALARI | Ortaokul Öğrencileri | 7.1. Tüm sınıflarda "Anlat Bakalım" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) | 3.02.2025 | 7.02.2025 | Okul Yürütme Komisyonu | ||
ŞUBAT | 7.2. Tüm sınıflarda "Drama ile Atasözü/Deyim Anlatma" etkinliği yapılır. | 10.02.2025 | 14.02.2025 | Okul Yürütme Komisyonu | ||||
7.3. Tüm sınıflarda "Atasözü/Deyim Resimleme" etkinliği yapılır. | 17.02.2025 | 21.02.2025 | Okul Yürütme Komisyonu | |||||
7.4. Ortaya çıkan ürünlerden okul sergisi açılır. | 24.02.2025 | 28.02.2025 | Okul Yürütme Komisyonu | |||||
8 | MEHMET ÂKİF ERSOY VE TÜRKÇE | Ortaokul Öğrencileri | 8.1.Öğrencilerden İstiklâl Marşı'ndan seçilecek en az üç kelimenin yer alacağı anlamlı bir cümle ve afiş oluşturması istenir ve bu çalışmalar panolarda sergilenir. | 3.03.2025 | 7.03.2025 | Okul Yürütme Komisyonu | ||
8.2.Tüm sınıflarda "Kelime Türetme" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) | 3.03.2025 | 7.03.2025 | Okul Yürütme Komisyonu | |||||
8.3. Mehmet Akif Ersoy şiirleri okunur ve "Anlamını Bul Etkinliği" yapılır. (bk. Ek 5) Şiir kartları hazırlanır ve hazırlanan kartlarla anlatım etkinliği yapılır. |
10.03.2025 | 14.03.2025 | Okul Yürütme Komisyonu | |||||
9 | DEDE KORKUT | Ortaokul Öğrencileri | 9.1. Tüm sınıflarda "Bu Nedir?" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) | 7.04.2025 | 11.04.2025 | Okul Yürütme Komisyonu | ||
NİSAN | 9.2.Okullarda hikâyelerden okumalar ve drama etkinlikleri gerçekleştirilir. | 14.04.2025 | 18.04.2025 | Okul Yürütme Komisyonu | ||||
9.3. İl geneli "23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı" şiir yarışması gerçekleştirilir. | 21.04.2025 | 25.04.2025 | İl Yürütme Komisyonu | |||||
10 | MISRA VE TÜRKÜ EZBERLEME ÇALIŞMALARI |
Ortaokul Öğrencileri | 10.1. Tüm sınıflarda "Baş Harflerini Değiştir" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) | 28.04.2025 | 2.05.2025 | Okul Yürütme Komisyonu | ||
10.2. Tüm sınıflarda "Sözsüz Oyun" ile "Kelime Anlatma" etkinliği yapılır. | 5.05.2025 | 9.05.2025 | Okul Yürütme Komisyonu | |||||
MAYIS | 10.3. Tüm sınıflarda mısra ve türkülerle ilgili "Beyin Fırtınası" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) | 12.05.2025 | 16.05.2025 | Okul Yürütme Komisyonu | ||||
10.4. İl geneli "Kelimelerle Resim Çiz" yarışması yapılır. | 20.05.2025 | 23.05.2025 | İl Yürütme Komisyonu | |||||
10.5. Etkinliklerde ortaya iyi örnekler çıkaran ve/veya yarışmalarda derece alan öğrenciler, danışman öğretmenler ve eğitim kurumu yöneticileri il içinde ödüllendirilir. | 26.05.2025 | 30.05.2025 | Merkez Yürütme Kurulu |