Dilimizin Zenginlikleri Projesinde Şubat Ayı

Dilimizin Zenginlikleri Projesinde Şubat Ayı "Deyimler ve Atasözleri Okumaları" Etkinlikleri

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde dil; insanın varlık dünyasına erişiminin, düşünceyi oluşturmasının ve değer üretmesinin, dolayısıyla kendini ve başkalarını anlamlandırmasının temel aracı olarak önem kazanır. Türkçe bütün zenginliği, derinliği ve estetiği ile toplumun birbiriyle iletişimine, bu iletişimi anlamlandırma çabalarına ve kültür unsurlarımızın nesilden nesile aktarılmasına öncülük ve eşlik eder. Bu nedenle Türkçemizin öğretimi ve geliştirilmesi, eğitim sistemimizde temel bir politika olarak yer alır. Eğitimin her aşamasında Türkçemizin etkili kullanılmasına yönelik becerilerin kazandırılması hedeflenir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde öğrenci profilleri oluşturulurken insanın bütüncül gelişim alanları göz önünde bulundurulmuş ve çok yönlü gelişimi amaçlanmıştır. Öğrenci profilini oluşturan iki bütünlük alanı, on profil özelliğine ayrılmıştır. Bu profil özellikleri ve bunları oluşturan bileşenler arasında vatanseverlik anlatılırken "Türkçeye sahip çıkan: Türkçeye hâkimdir; güzel yazar, güzel konuşur ve dilini geliştirir." ifadelerine yer verilmiştir. Türkçemizin öğretimi ve geliştirilmesi temel politika olmak üzere Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında Türkçenin öğretimine, doğru ve etkili kullanımına titizlikle dikkat edilir. Türkçe öğretim programında dilimizin zenginliği teması aracılığıyla materyal seçimini yönetebilme, anahtar kelimeleri belirlemeye yönelik çözümleme yapabilme, konuşma ve yazısını zenginleştirecek biçimde söz varlığını kullanabilme gibi öğrenme çıktıları amaçlanmaktadır. "Dilimizin Zenginliği" temasıyla ilişkilendirilen söz varlığı geliştirme çalışmalarında öğrencilerin dil-kültür ilişkisini, dilin toplumsal ve kültürel önemini fark edeceği eğilimler ile ilgili etkinliklere yer verilmekte, söz varlığını destekleyecek, dilimizin zenginliklerini yansıtacak, nesiller arası dil birliğine ve söz varlığının zenginleşmesine katkı sağlayacak nitelikleri barındıran metinlerle tanışmaları sağlanmaktadır.

27.02.2025 109

27-02-202527-02-202527-02-202527-02-2025

 

2024 - 2025 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ ORTAOKUL KADEMESİ EYLEM PLANI
AY FAALİYET
NUMARASI
FAALİYET ADI FAALİYETİN
HEDEF
KİTLESİ
FAALİYET ADIMLARI BAŞLANGIÇ TARİHİ BİTİŞ TARİHİ SORUMLU BİRİM/KİŞİ
  3 SÖZLÜK OKUMA  KLASİK ESER OKUMALARI Ortaokul Öğrencileri  3.1. Tüm sınıflarda "Bilen Oturur Etkinliği" yapılır. (bk. Ek 5) 14.10.2024 16.10.2024 Okul Yürütme Komisyonu
EKİM 3.2. Tüm sınıflarda "Pano Çalışmaları" yapılır.  17.10.2024 18.10.2024 Okul Yürütme Komisyonu
  3.3. İl geneli "Sözlük Tasarım Yarışması" yapılır.  07.10.2024 28.10.2024 İl Yürütme Komisyonu
  4 YUNUS EMRE  Ortaokul Öğrencileri 4.1. Faaliyet duyurulur. 18.11.2024 18.11.2024 İl Yürütme Komisyonu
İlçe Yürütme Komisyonu
Okul Yürütme Komisyonu
  4.2.Yunus Emre şiirlerinden örnekler  öğrencilerle birlikte okunur ve paylaşılır. 18.11.2024 22.11.2024 Okul Yürütme Komisyonu
KASIM 4.3. Öğrencilerden Yunus Emre şiirlerinden  seçecekleri en az üç kelimenin yer alacağı anlamlı bir cümle ve afiş oluşturması istenir. 18.11.2024 22.11.2024 Okul Yürütme Komisyonu
  4.4. Her sınıf için sınıfın en iyi cümlesi/afişi seçilir. 25.11.2024 26.11.2024 Okul Yürütme Komisyonu
  4.5. Sınıfların en iyi cümleleri arasından okulun en iyi cümlesi/afişi seçilir. 27.11.2024 29.11.2024 Okul Yürütme Komisyonu
  4.6. Okulların en iyi cümleleri/afişi ilçe millî eğitim müdürlüklerine gönderilir ve ilçenin en iyi cümlesi/afişi seçilir. 2.12.2024 4.12.2024 Okul Yürütme Komisyonu
  4.7. İlçelerin en iyi cümleleri ve afişleri il millî eğitim müdürlüklerine gönderilir ve ilin en iyi cümlesi/afişi seçilir. 5.12.2024 6.12.2024 İlçe Yürütme Komisyonu
ARALIK 4.8. İlin en iyi cümleleri/afişleri  sergilenir ve il birincisi ödüllendirilir. 9.12.2024 13.12.2024 İl Yürütme Komisyonu
  5 GİRİŞ CÜMLESİ VERİLEREK "BİR CÜMLENİN PEŞİNDE" ADLI ÖZGÜN HİKAYE YAZMA YARIŞMASI Ortaokul Öğrencileri 5.1. Yarışma şartnamesi hazırlanır. 5.12.2024 6.12.2024 Okul Yürütme Komisyonu
  5.2. Yarışma duyurulur. 9.12.2024 9.12.2024
  5.3. Yarışma ortamı hazırlanır. 9.12.2024 13.12.2024
  5.4. Yarışma gerçekleştirilir. 9.12.2024 13.12.2024
  5.5. Sonuçlar açıklanır. 13.12.2024 13.12.2024
  6 MEVLÂNÂ CELÂLEDDÎN-İ RÛMÎ

 DÖNEM SONU İYİ ÖRNEKLER
Ortaokul Öğrencileri 6.1. Tüm sınıflarda "Anlamını Bul Etkinliği" yapılır. (bk. Ek 5) 16.12.2024 20.12.2024 Okul Yürütme Komisyonu
  6.2. Tüm sınıflarda "Hatırlatmaca" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) 16.12.2024 20.12.2024 Okul Yürütme Komisyonu
OCAK 6.3. Tüm sınıflarda hikâyelerden okumalar ve drama etkinlikleri gerçekleştirilir. 23.12.2024 27.12.2024 Okul Yürütme Komisyonu
  6.4. Dönem boyunca proje kapsamında yapılan faaliyetler arasından seçilen iyi örneklerin okul/ ilçe ve il bazında paylaşımlarının yapılması. 13.01.2025 17.01.2025 İl Yürütme Komisyonu
İlçe Yürütme Komisyonu
Okul Yürütme Komisyonu
  7 DEYİMLER VE ATASÖZLERİ OKUMALARI Ortaokul Öğrencileri 7.1. Tüm sınıflarda "Anlat Bakalım" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5)  3.02.2025 7.02.2025 Okul Yürütme Komisyonu
ŞUBAT 7.2. Tüm sınıflarda "Drama ile Atasözü/Deyim Anlatma" etkinliği yapılır.  10.02.2025 14.02.2025 Okul Yürütme Komisyonu
  7.3. Tüm sınıflarda "Atasözü/Deyim Resimleme" etkinliği yapılır.  17.02.2025 21.02.2025 Okul Yürütme Komisyonu
  7.4. Ortaya çıkan ürünlerden okul sergisi açılır. 24.02.2025 28.02.2025 Okul Yürütme Komisyonu
  8 MEHMET ÂKİF ERSOY VE TÜRKÇE Ortaokul Öğrencileri 8.1.Öğrencilerden İstiklâl Marşı'ndan seçilecek en az üç kelimenin yer alacağı anlamlı bir cümle ve afiş oluşturması istenir ve bu çalışmalar panolarda sergilenir. 3.03.2025 7.03.2025 Okul Yürütme Komisyonu
  8.2.Tüm sınıflarda "Kelime Türetme" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) 3.03.2025 7.03.2025 Okul Yürütme Komisyonu
  8.3. Mehmet Akif Ersoy şiirleri okunur ve "Anlamını Bul Etkinliği" yapılır. (bk. Ek 5)
Şiir kartları hazırlanır ve hazırlanan  kartlarla anlatım etkinliği yapılır.
10.03.2025 14.03.2025 Okul Yürütme Komisyonu
  9 DEDE KORKUT  Ortaokul Öğrencileri 9.1. Tüm sınıflarda "Bu Nedir?" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) 7.04.2025 11.04.2025 Okul Yürütme Komisyonu
NİSAN 9.2.Okullarda hikâyelerden okumalar ve drama etkinlikleri gerçekleştirilir. 14.04.2025 18.04.2025 Okul Yürütme Komisyonu
  9.3.  İl geneli "23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı" şiir yarışması gerçekleştirilir. 21.04.2025 25.04.2025 İl Yürütme Komisyonu
  10 MISRA VE
TÜRKÜ EZBERLEME ÇALIŞMALARI
Ortaokul Öğrencileri 10.1. Tüm sınıflarda "Baş Harflerini Değiştir" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) 28.04.2025 2.05.2025 Okul Yürütme Komisyonu
  10.2. Tüm sınıflarda "Sözsüz Oyun" ile "Kelime Anlatma" etkinliği yapılır.  5.05.2025 9.05.2025 Okul Yürütme Komisyonu
MAYIS 10.3. Tüm sınıflarda mısra ve türkülerle ilgili "Beyin Fırtınası" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) 12.05.2025 16.05.2025 Okul Yürütme Komisyonu
  10.4. İl geneli "Kelimelerle Resim Çiz" yarışması yapılır.  20.05.2025 23.05.2025 İl Yürütme Komisyonu
   10.5. Etkinliklerde ortaya iyi örnekler çıkaran ve/veya yarışmalarda derece alan öğrenciler, danışman öğretmenler ve eğitim kurumu yöneticileri il içinde ödüllendirilir. 26.05.2025 30.05.2025 Merkez Yürütme Kurulu